2009. október 23., péntek

Katicagyilkos

Ki gondolná, hogy ezek a "cuki" kis katicák gonosz fenevadak?


Pedig azok... Ezek bizony nem a meséből ismert kedves kis bogárkák, hanem a csúnya gonosz ellenségeik, vagyis a harlekin katicák!
Ez egy Európába biológiai védekezés céljából behurcolt faj, egyébként Ázsiában őshonos. Mint minden invazív faj, ez is könnyen terjed, mert bizonyos szempontból rátermettebb versenytársainál. Több táplálékot eszik, gyorsabban repül, rovarlárvákat is fogyaszt, sokkal ellenállóbb, stbstb... Tehát jelenléte mellett az őshonos pl. katica fajok állománya ritkul.
Ráadásul nem sok természetes ellensége van, egyrészt hiszen eleve nem "természetes", hogy nálunk előfordul, másrészt a szervezetében olyan rossz ízű anyagok termelődnek, ami miatt mások sem szívesen fogyasztják el.
Amellett, hogy az őshonos fajokat kiszorítja, az emberek számára gazdasági károkat is okoz, pl rontja a must ízét a már említett ízanyagokkal - csak hogy egy példát említsek.
Bár bevallom, ezt tartom a kisebb gondnak, hiszen ha valamit elszúrtunk, akkor vállaljuk a kockázatokat. Viszont a többi faj fennmaradásáért is mi vagyunk a felelősek, az egyetlenek, akik megmenthetjük őket. Sajnos erre nincs már megoldás, mint hogy elpusztítjuk a harlekin katicákat!

Ez a téma most több szempontból is testhezálló számomra:
kedden ebből tartok prezentációt a suliban - a harlekin katica, mint inváziós faj.
Másrészt ma nyírtam ki egyet... Bevallom, nagyon nehezemre esett. Hosszasan próbáltam magam meggyőzni, hogy az biztos egy másik faj, de be kellett látnom, hogy ez bizony egy harlekin... Hisztiztem Balázsnak, hogy ölje meg ő, mert én bizony nem. De aztán mégis csak nekem kellett megtennem. Nem szeretek állatot ölni. Sosem voltam az a típus, aki szórakozásból bodobácsokat nyom össze, mert az olyan "vicces". Igaz nekem nincs jogsim, de pl apával a kocsival mindig kerülgetjük a kisegereket, meg a békákat, ami néha már elég lehetetlen. Tudom, vannak akik inkább direkt rájuk hajtanak. Emlékszem, hogy Balázzsal egyszer sétáltunk valahol, és a járdán csomó bogár el volt taposva. Biztos, hogy szándékosan csinálták, mert ennyire random lehetetlen rájuk lépni... Na mindegy, szóval nem vagyok valami kegyetlen fajta, és nehezemre esett megölni a katicát, erősen kellett koncentrálnom a hétpettyesre és társaira, hogy ezt meg tudjam tenni!

Persze ész nélkül nem szabad őket gyilkolászni, mindig meg kell győződni, hogy tényleg harlekinnel van-e dolgunk?!
Ebben segítséget nyújthat ez az oldal:
http://coleoptera.hu/harlekin
Ha valakit érdekel a téma, itt további információkat talál!
Én hétfőn már postázom is a kis döglött katicámat, az itt megadott címre:
http://coleoptera.hu/harlekin/lattam.php

Nincsenek megjegyzések: